110 țări adoptă proiectul de mandat pentru o convenție-cadru fiscală a ONU
Cea de-a doua sesiune de fond a Comitetului ad-hoc pentru elaborarea unui proiect de mandat pentru o convenție-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională a avut loc în perioada 29 iulie-16 august. Vineri, 16 august, 110 țări au adoptat un proiect de mandat, în timp ce 44 de țări – inclusiv toate țările UE – s-au abținut de la vot și opt țări (Australia, Canada, Israel, Japonia, Noua Zeelandă, Republica Coreea, Regatul Unit și Statele Unite) au votat împotrivă. Proiectul de mandat include angajamente privind alocarea echitabilă a drepturilor de impozitare pentru întreprinderile multinaționale, prevenirea evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale, dezvoltarea durabilă, transparența fiscală și schimbul de informații, precum și prevenirea și soluționarea litigiilor fiscale. Acestea permit, de asemenea, negocierea simultană a două protocoale inițiale separate ale convenției: unul privind impozitarea veniturilor provenite din servicii transfrontaliere într-o economie digitalizată și al doilea dintre acestea fiind ales dintr-o listă de domenii prioritare pentru țări. În timpul negocierilor, se pare că au apărut divergențe legate de calendar și negocierea protocoalelor inițiale, includerea unui angajament privind drepturile omului, includerea unei structuri decizionale și modul de încorporare a activității fiscale internaționale desfășurate în alte foruri, cum ar fi OCDE. Într-o declarație publicată după vot, UE și-a explicat abținerea declarând că regretă faptul că proiectul final de mandat nu reflectă în mod adecvat principalele sale preocupări, inclusiv cu privire la garanțiile pentru contribuabili și la protocoale. Proiectul de mandat va fi trimis Adunării Generale a ONU, care va organiza un vot în cadrul celei de-a 79-a sesiuni, care începe în septembrie. Dacă va fi adoptat, Adunarea va avea convenția și două protocoale elaborate de un comitet de negociere condus de statele membre, care se va întruni anual în următorii trei ani. Comitetul de negociere va înainta apoi un text final Adunării Generale pentru a fi examinat în primul trimestru al celei de-a 82-a sesiuni și toate cele 193 de state membre ale ONU ar putea vota asupra unui tratat fiscal global finalizat al ONU în 2027. Tratatul ONU va trebui adoptat de Adunarea Generală, după care va fi deschis tuturor statelor membre spre semnare și ratificare.
Comisia Europeană evaluează ATAD
Comisia Europeană a lansat miercuri, 31 iulie, evaluarea Directivei privind combaterea evitării obligațiilor fiscale (ATAD), care stabilește norme împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne, publicându-și solicitarea de comentarii. Evaluarea va acoperi ATAD1 și ATAD2 pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2020, care este prima dată la care au fost implementate măsurile, și data finalizării evaluării. Comisia Europeană dorește să știe în ce măsură au fost atinse obiectivele directivei și dacă dispozițiile trebuie modificate în viitor, în special atunci când se ia în considerare introducerea normelor din Pilonul II. Părțile interesate își pot trimite feedbackul la Comisia Europeană până la 11 septembrie 2024. O consultare specifică și un set de interviuri cu autoritățile fiscale, companiile și consilierii fiscali din statele membre vor fi realizate ulterior de un contractant extern. Se preconizează că evaluarea va fi publicată în trimestrul al treilea al anului 2025.
Comisia Europeană propune un model comun și formate electronice de raportare pentru rapoartele CbC
Comisia Europeană a publicat joi, 1 august, un proiect de regulament privind implementarea care introduce un model comun și formate de raportare electronică pentru aplicarea Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește informațiile care trebuie prezentate în rapoartele privind informațiile referitoare la impozitul pe profit (așa-numita directivă CbCR). Directiva impune întreprinderilor să elaboreze, să publice și să pună la dispoziție un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru ultimul dintre cele două exerciții financiare consecutive în care venitul consolidat la data bilanțului depășește un total de 750.000.000 euro. Regulamentul de implementare propus urmărește asigurarea faptului că rapoartele CbCR sunt comparabile și pot fi citite automat. În special, solicită entităților obligate să se asigure că prezentarea vizuală și conținutul raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe profit respectă specificațiile prevăzute în Anexa I. Regulamentul de implementare se aplică rapoartelor privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru exercițiile financiare care încep la 1 ianuarie 2025 sau ulterior acestei date. Proiectul a fost disponibil pentru consultare publică până la 29 august 2024.
Hotărâre preliminară în materie de TVA conferită în mod oficial Tribunalului European
Un amendament semnificativ al Statutului Curții de Justiție a Uniunii Europene a intrat în vigoare duminică, 1 septembrie. Amendamentul prevede un transfer, aplicabil de la 1 octombrie 2024, de la Curtea de Justiție la Tribunal, a unei părți din competența de a pronunța hotărâri preliminare. Transferul vizează șase domenii specifice: sistemul comun de TVA; accizele; Codul vamal; clasificarea tarifelor mărfurilor; compensarea și asistența pentru pasageri în cazul refuzului la îmbarcare sau al întârzierii ori anulării serviciilor de transport; și sistemul de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră. Modificarea Statutului prevede, de asemenea, o prelungire, de la 1 septembrie 2024, a mecanismului de determinare a posibilității de a introduce o cale de atac. Scopul acestei reforme este de a reduce volumul de muncă al Curții de Justiție în domeniul hotărârilor preliminare și de a-i permite să continue să își îndeplinească, într-un termen rezonabil, misiunea de a asigura respectarea legii în aplicarea și interpretarea tratatelor.
CJUE validează mai multe prevederi DAC6
Într‑o hotărâre publicată la 29 iulie 2024, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a statuat că faptul că Directiva 2011/16, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2018/822 (DAC6), nu limitează obligația de raportare exclusiv la domeniul impozitelor pe profit nu afectează validitatea acestei directive în contextul principiilor tratamentului egal și nediscriminării, precum și a articolelor 20 și 21 din Carta drepturilor fundamentale. În plus, Curtea a statuat că gradul de precizie și de claritate al terminologiei utilizate în dispozițiile directivei prezentate spre examinare nu pune în discuție validitatea acestei directive luând în considerare principiile securității juridice și legalității în materie penală și, de asemenea, a statuat că ingerința în viața privată a intermediarului și a contribuabilului relevant care rezultă din obligația de raportare este definită într-un mod suficient de precis, având în vedere informațiile pe care această raportare trebuie să le conțină. Curtea a explicat, de asemenea, că Hotărârea din 8 decembrie 2022 (Orde van Vlaamse Balies și alții) – în care a statuat că obligația impusă unui avocat, care este scutit de obligația de raportare ca urmare a secretului profesional legal, de a notifica altor intermediari implicați în acordul fiscal raportarea lor a încălcat acest secret profesional legal – se aplică numai în ceea ce privește avocații în sensul directivei pentru facilitarea exercitării cu caracter permanent a profesiei de avocat într-un alt stat membru decât cel în care a fost obținută calificarea, și nu în ceea ce privește alți profesioniști care pot fi autorizați să asigure reprezentarea juridică. În cele din urmă, Curtea a statuat că obligația de raportare impusă intermediarilor care nu au dreptul la o derogare de la această obligație ca urmare a secretului profesional căruia se supun și, în lipsa acestuia, contribuabilului în cauză constituie o ingerință proporțională și justificată în dreptul la respectarea vieții private, înțeles ca dreptul oricărei persoane de a-și organiza viața privată. Hotărârea este nefavorabilă multor profesioniști din domeniul fiscal din statele membre ale ETAF, deoarece CJUE a refuzat posibilitatea de a înlocui obligația de notificare cu obligația de raportare pentru profesioniștii din domeniul fiscal care nu sunt autorizați să își reprezinte clienții în fața instanțelor.
ETAF participă la evaluarea DAC
Luni, 29 iulie, ETAF a înaintat răspunsul său la consultarea publică a Comisiei Europene, pentru a evalua eficacitatea, eficiența și relevanța continuă a Directivei privind cooperarea administrativă în materie fiscală (DAC) și a amendamentelor sale succesive (de la DAC2 la DAC6). În principiu, ETAF consideră DAC drept un instrument eficient pentru consolidarea cooperării dintre autoritățile fiscale din Uniunea Europeană și combaterea evaziunii fiscale și a spălării banilor. „Deși recunoaștem că directivele DAC au sporit semnificativ schimbul de informații, trebuie să recunoaștem, de asemenea, că acestea au dus la un volum substanțial de date pe care administrațiile fiscale sunt nevoite acum să le gestioneze. Este discutabil dacă toate informațiile solicitate de DAC-urile succesive sunt într-adevăr utilizate de autoritățile fiscale sau utile acestora. Ca instrument de simplificare imediată, membrii ETAF ar saluta consolidarea a DAC inițială și a amendamentelor sale ulterioare într-un singur text. Având în vedere costurile/beneficiile disproporționate combinate cu incertitudinile juridice și suprapunerile cu legislațiile UE mai recente, ETAF recomandă Comisiei Europene să prezinte o propunere care ar elimina complet obligația de raportare a DAC6 din textul juridic. Pe termen lung, pentru a scuti companiile de obligațiile de raportare prevăzute de Directiva privind impozitarea minimă, actuala sferă de siguranță a CbCR ar trebui să fie stabilită ca măsură permanentă, iar dispozițiile publice privind CbCR ar trebui adaptate și standardizate în consecință. Facem apel la Comisia Europeană să tragă toate învățămintele din această evaluare și să nu se sfiască să ia decizii radicale, pentru a atinge obiectivul anunțat de reducere a obligațiilor de raportare ale UE. Așteptăm cu nerăbdare rezultatele finale ale evaluării, așteptate să fie publicate în Q3 2024, și rămânem disponibili pentru a colabora constructiv cu Comisia Europeană în această privință”, a transmis ETAF.
OCDE anunță noi numiri în cadrul personalului fiscal
Într-o postare pe LinkedIn publicată vineri, 5 august, Manal Corwin, directorul Centrului OCDE pentru politică și administrare fiscală (CTPA), a anunțat că Ben Dickinson a fost numit director adjunct interimar al CTPA, înlocuindu-l pe David Bradbury, al cărui mandat s-a încheiat la sfârșitul lunii iunie. Ben Dickinson a fost șef al diviziei de relații globale și dezvoltare la CTPA din 2015 și, înainte de aceasta, a fost director fiscal și de dezvoltare, responsabil cu instituirea programului fiscal al OCDE pentru țările în curs de dezvoltare (2010-2015) și a coordonat activitățile privind guvernanța, conflictele și statele fragile (2005-2010). John Peterson a fost numit șef al diviziei fiscale transfrontaliere și internaționale, în timp ce Kurt Van Dender a fost numit șef al diviziei de politică fiscală și statistică. Ambii au fost anterior coordonatori în funcție ai diviziilor respective de la CTPA. Claudia Vargas își va începe noul rol de director al diviziei de administrare fiscală și TVA de la CTPA în septembrie, renunțând la funcția de șef al biroului internațional al Autorității Vamale Naționale Columbiene. Sandra Knaepen a fost numită director adjunct al diviziei de administrare fiscală și TVA începând cu luna septembrie și va continua să coordoneze Divizia de securitate fiscală în paralel cu noul său rol.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.